Hyvinvointivaltio rakennettiin päätös kerrallaan
24.5.2026
 / 
Anni Kulmala
 / 

Lueskelin Ylen artikkelia siitä, miten suomalainen hyvinvointivaltio rakentui vähitellen riitojen ja kompromissien kautta 1900-luvulla, etenkin itsenäistymisen jälkeen ja 60-80-luvuilla. Jokainen päätös vaati poliittista tahtoa. 💪 Hyvinvointivaltiota rakentaessa pääasiassa vasemmisto ja keskusta muodostivat yhdessä noin 60–65 prosentin enemmistön eduskunnassa, ja se näkyi politiikassa. Kokoomuksesta tuli suurpuolue tai pysyvämpi hallituspuolue vasta ihan 1980-luvun lopusta.

Hyvinvointivaltion rakennuspalikoita olivat muun muassa yleinen äänioikeus, työntekijöiden turvallisuutta ja terveyttä suojaavat lait, punamultahallitukset (vasemmisto, SDP, keskusta) sekä sodan jälkeinen talouskasvun ja tasa-arvon yhteys. Myös viljelijöiden edustajat olivat mukana näissä kamppailuissa.

Kaikki alkoi äänioikeudesta. Aktivistien vuosikymmenten työn tuloksena v. 1906 Suomi antoi sen naisille, köyhille – kaikille. Kolmantena maailmassa. Ajateltiin jos kaikki äänestävät, kaikkien pitää myös ymmärtää, mistä äänestetään. Niin syntyi kansakoulu vuonna 1921: kuusi vuotta oppivelvollisuutta jokaiselle lapselle taustasta riippumatta.

Samaan aikaan verotuksesta tehtiin progressiivista. Yksinkertaista ja reilua: yhteinen projekti rahoitetaan yhdessä, kukin maksukykynsä mukaan. Ja kaikki saavat mitä tarvitsevat.

Sodan jälkeen rakentaminen kiihtyi. Neuvolalaki 1944 (lapsikuolleisuus laski heti), ilmainen kouluruoka (nälkäinen lapsi ei opi) ja lapsilisä 1948, äitiysavustus 1949, lasten ilmainen hammashoito 1956. Köyhän perheen lapsi ansaitsee ihan samat mahdollisuudet kuin kuka tahansa muukin.

Vuonna 1952 Suomen sotakorvaukset saatiin maksettua ja katse kääntyi eteenpäin. Teollisuuden tuotteita alettiin viemään maailmalle. 70-luvulla tuli päiväkoti ja peruskouluun siirtyminen, eli sama yhdeksän vuoden koulu kaikille. 80-luvulla työaikaa vähennettiin ja tukia korotettiin. 90-luvun laman aikaan tehtyjä leikkauksia ei korjattu, enimmäkseen oikeisto on ollut vallassa ja leikkauksia yhteisiin verorahoin tuotettuihin palveluihin on vain kiihdytetty – nyt Orpon kaudella etenkin.

Vasemmistolainen politiikka ei ole niin ”korkealentoista” kuin jotkut ajattelevat. Se on käytännön ehdotuksia miten parantaa tasapuolisesti toistemme oloa ja arkea pitäen samalla huolta myös luonnosta ja tulevaisuudesta. ❤️

@anniutopia Yksi maa tulee heti mieleen 😬🇫🇮 #suomi #fypppppp #vasemmisto ♬ Delibes: The Flower Duet (From ”Lakmé”) – Katherine Jenkins & Kiri Te Kanawa & Philharmonia Orchestra & Anthony Inglis


Anni Kulmala - Loviisan Vasemmistoliitto

ANNI KULMALA

Toiminta on vastalääke toivottomuudelle. Vasemmiston kaupunginvaltuutettuna Loviisassa sekä varavaltuutettuna Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen valtuustossa pyrin edistämään reilumpaa huomista kaikille, en vain harvoille. Arvojani ohjaavat ihmisoikeuksien ja luonnon oikeuksien puolustaminen sekä pyrkimys luoda kestävämpi ja monimuotoisempi maailma. Jokaisen osallistuminen on tärkeää yhteisen, paremman tulevaisuutemme rakentamisessa. Aktivoidutaan yhdessä! ✊