Työväen oikeudet otetaan myös pois, välittömästi, jos niitä ei puolusteta.

Villelle haluaisin vielä täsmentää, että oikeisto on historiallisesti seissyt työnantajan puolella neuvottelupöydissä, eikä työläisen. Vasemmistolaiset liikkeet ja puolueet puolustavat työväen oikeuksia ja hyvää elämää. Oikeisto on historiallisesti pyrkinyt rajoittamaan työntekijän oikeuksia, vastustamaan ammattiliittoja ja pitämään palkat matalina. Eli pitämään työn hedelmät omistajien käsissä eikä työntekijöiden.
Suomessakin Orpon oikeistohallitus on:
🆘 helpottanut irtisanomista: enää ei tarvita “erittäin painavaa syytä”, vaan “asiallinen syy” riittää
🆘 sallinut alle vuoden mittaiset määräaikaiset työsopimukset ilman perusteltua syytä – nevermind taatut vaikutukset raskaus- ja perhevapaasyrjintään
🆘 rajannut poliittiset lakot enintään vuorokauden pituisiksi
🆘 lyhentänyt lomautusilmoitusaikaa 14 päivästä seitsemään
🆘 sitonut palkat “vientimalliin” eli vientialat (kuten teknologia- ja kemianteollisuus) määrittävät palkankorotustason, jota muut alat kuten julkinen sektori ja naisvaltaiset alat ei saa ylittää – jättäen naisvaltaiset alat ikuiseen palkkakuoppaan?!
Ennen vanhaan, feodaalisessa järjestelmässä, talonpojat oli sidottuja maahan ja “herraan” eli maanomistajaan. Maanviljelijöiden lapset syntyivät tällaiseen orjuuteen. Teollistuminen ja kapitalismi paransi oloja, muttei vapauttanut työväkeä vaan siirsi heidät tehtaisiin ja pitkiin työpäiviin (lapset mukaan lukien).
Ihmiset lakkoilivat, marssivat, vaativat parempaa. Saivat potkuja, heitä pidätettiin, jopa tapettiin, ja työväenliikkeitä murskattiin. Vuonna 1886 Chicagossa tehtaalaiset vaativat 8 tunnin työpäivää ja Haymarketin aukiolla maksoivat siitä hengellään. Tästä syntyi työväen juhlan perinne, joka saapui Suomeen 1890-luvulla. Eli vapun työväenjuhlan perinne syntyi nimenomaan muistojuhlana tuolle tapahtumalle. 🕯️🎈
Tavallisen tallaajaan työelämää parantavat muutokset eivät tosta vaan ole koskaan valuneet ylhäältä alas.
Lakot, järjestäytyminen ja vuosikymmenten aktivistinen työ ovat johtaneet jokaisen oikeuden OTTAMISEEN. Oikeuksien kuten viikonloppu, äänioikeus, 8h työpäivä, vuosiloma – niitä ei kukaan ANTANUT. Työväen oikeuksia on aina saavutettu taistellen, yksi kerrallaan.
Tämä taistelu on nyt miljardöörien ajalla erittäin ajankohtaista. ❤️🔥
@anniutopia Oikeisto on historiallisesti seissyt työnantajan puolella neuvottelupöydissä, ei työläisen. Vasemmistolaiset liikkeet ja puolueet puolustavat työväen oikeuksia ja hyvää elämää. Oikeisto on historiallisesti pyrkinyt rajoittamaan työntekijän oikeuksia, vastustamaan ammattiliittoja ja pitämään palkat matalina. Eli pitämään työn hedelmät omistajien käsissä eikä työntekijöiden. Suomessakin Orpon oikeistohallitus on: 🆘 helpottanut irtisanomista: enää ei tarvita “erittäin painavaa syytä”, vaan “asiallinen syy” riittää 🆘 sallinut alle vuoden mittaiset määräaikaiset työsopimukset ilman perusteltua syytä – nevermind taatut vaikutukset raskaus- ja perhevapaasyrjintään 🆘 rajannut poliittiset lakot enintään vuorokauden pituisiksi 🆘 lyhentänyt lomautusilmoitusaikaa 14 päivästä seitsemään 🆘 sitonut palkat vientimalliin eli vientialat (kuten teknologia- ja kemianteollisuus) määrittävät palkankorotustason, jota muut alat kuten julkinen sektori ja naisvaltaiset alat ei saa ylittää – jättäen naisvaltaiset alat ikuiseen palkkakuoppaan 🫥 Ennen vanhaan, feodaalisessa järjestelmässä, talonpojat oli sidottuja maahan ja “herraan” eli maanomistajaan. Maanviljelijöiden lapset syntyivät tällaiseen orjuuteen. Teollistuminen ja kapitalismi paransi oloja, muttei vapauttanut työväkeä vaan siirsi heidät tehtaisiin ja pitkiin työpäiviin (lapset mukaan lukien). Ihmiset lakkoilivat, marssivat, vaativat parempaa. Saivat potkuja, heitä pidätettiin, jopa tapettiin ja työväenliikkeitä murskattiin. Vuonna 1886 Chicagossa tehtaalaiset vaativat 8h työpäivää ja Haymarketin aukiolla maksoivat siitä hengellään. Vapun työväenjuhlan perinne syntyi nimenomaan muistojuhlana tälle tapahtumalle ja rantautui Suomeen 1890-luvulla. Tavallisen tallaajaan työelämää parantavat muutokset eivät tosta vaan ole koskaan valuneet ylhäältä alas. Lakot, järjestäytyminen ja vuosikymmenten aktivistinen työ ovat johtaneet jokaisen oikeuden OTTAMISEEN. Oikeuksien kuten viikonloppu, äänioikeus, vuosiloma – niitä ei kukaan ANTANUT. Työväen oikeuksia on saavutettu taistellen, yksi kerrallaan. Tämä taistelu on nyt miljardöörien ajalla erittäin ajankohtaista. ❤️🔥 #worker #unionize ♬ original sound – Teton Ridge
