Loviisan kaupunginvaltuusto hyväksyi 13.5.2026 yksimielisesti aloitteeni sateenkaariliputuksesta. Koko kansainvälisen Pride-kuukauden eli kesäkuun ajan sateenkaarilippu liehuu ensimmäistä kertaa kaupungin toimesta torilla ja Plagenin uimarannalla.
Jätin aloitteen sateenkaariliputuksesta elokuun 2025 valtuuston kokouksessa. Muistan tarkan päivänkin, se oli 20. elokuuta, sillä se on syntymäpäiväni ja tämä oli ensimmäinen aloite, jonka jätin kohta vuoden mittaisella valtuustourallani.
Nyt, toukokuussa 2026, valtuusto päätti asiasta yksimielisesti: kaupunki liputtaa Loviisan torilla ja Plagenin uimarannalla koko Pride-kuukauden eli kesäkuun ajan sekä Loviisa Pride -päivänä elokuussa. Loviisa Pridea juhlitaan tänä vuonna lauantaina 8.8, jolloin Raatihuoneella nostetaan salkoon myös Suomen lippu juhlan kunniaksi.
Liputus on konkreettinen, näkyvä teko. Sen kustannukset ovat pieniä, mutta merkitys on valtava.
THL:n kouluterveyskyselyn mukaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat nuoret kohtaavat muita nuoria useammin kiusaamista, syrjintää ja väkivaltaa. He kokevat yksinäisyyttä ja pelkäävät, ettei heitä hyväksytä omana itsenään. ILGA-Europen tuoreen selvityksen mukaan sateenkaarioikeuksien kehitys on Suomessa pysähtynyt.
Kun me yhteisönä — kaupunkina, päättäjinä — nostamme sateenkaarilipun salkoon, viestimme näille nuorille: sinä olet arvokas. Sinä kuulut tänne. Tämä on sinun kotisi, ja me seisomme sinun puolellasi.
Liputus ei ole vain seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen asia. Kyseessä on yhteinen kamppailumme paremman, vapaamman ja onnellisemman huomisen puolesta, meidän kaikkien hyväksi.
Vastaväitteista ja niiden kumoamisesta
Valtuustossa kuultiin monta kannustavaa puheenvuoroa, mutta myös vastustavia äänenpainoja yhden puheenvuoron verran. Puheenvuorossani kävin läpi yleisimmat vastaväitteet: että, että liputus tulisi kalliiksi ja vaatii jatkuvaa työtä (virheellinen: lippu voi liehua salossa koko kuukauden), se, että se suosii yhtä ihmisryhmää (virheellinen: sateenkaarilippu edustaa yhdenvertaisuuden arvoja, jotka kuuluvat kaikille), tai se, että lupa sateenkaariliputukseen johtaisi kaikenlaisten lippujen liehuttamiseen.
Tämä viimeinstä argumenttia voisi kuvailla slippery slope fallacyksi eli kaltevan pinnan harhaluuloksi. Siinä ehdotusta vastustetaan keksimällä sille huonosti perusteltu kuviteltu seuraus. Sateenkaarilippu syntyi vastauksena vainolle ja väkivallalle. Hakaristi symboloi juuri sitä vainoa ja väkivaltaa, ja sen esittäminen on lisäksi kielletty. Näiden rinnastaminen on absurdia ja halventavaa.
Kaupungin tehtävä on aktiivisesti edistää yhdenvertaisuutta ja ehkäistä syrjintää. Se on lakisääteinen velvollisuus. Sateenkaariliputus on osa tätä työtä. Kuntaliiton vuonna 2023 tekemän kyselyn mukaan jo 62 Suomen kuntaa liputtaa sateenkaaren väreissä. Loviisa liittyy nyt tähän kasvavaan joukkoon.
Liputus on tärkeä ele, mutta se ei yksin riitä.
Tarvitsemme myös ajantasaisen yhdenvertaisuussuunnitelman, selkeät käytännöt syrjintään puuttumiseen ja sen, että jokainen loviisalainen tietää oikeutensa. Turvallisemman tilan periaatteiden on oltava lähtökohtana kaikessa kaupungin toiminnassa.
Lempisanontani on, että kukaan ei ole vapaa, ennen kuin kaikki ovat vapaita. Kun puolustamme jonkun oikeuksia, vahvistamme samalla sitä perustaa, joka kannattelee meidän kaikkien oikeuksia.
Tämä päätös oli valtava voitto Loviisalle. Suurkiitos kaikille, jotka ovat olleet osallisina. ❤️🌈
Olin sairastaumisen vuoksi estynyt osallistumasta valtuuston kokoukseen, mutta vasemmistokollegani valtuutettu Ruut Luukkonen luki puheeni osana hänen puheenvuoroaan. Lue koko puhe täältä.
